1. Home
  2.   MIRT Overzicht 2016
  3.   MIRT-nieuws
  4. Station Arnhem Centraal feestelijk geopend

Station Arnhem Centraal feestelijk geopend

Nieuwsbericht | 25-11-2015

Station Arnhem, een van de Nationale Sleutelprojecten (NSP), is vorige week vrijdag feestelijk geopend door Staatssecretaris Dijksma. Hieronder ziet u het nieuwsbericht van IenM.

Gaat het Arnhem Centráál heten? Gáááf!!!

Arnhem Centraal officieel gedoopt

Arnhem. Het wordt ook wel eens liefkozend 'Den Haag van het oosten' genoemd. Alleen miste de Gelderse hoofdstad nog een station van allure. Tot gisteren dan.

Ze moesten er in Arnhem ook wat jaartjes (19, om precies te zijn) op wachten en veel - zoals staatssecretaris Dijksma het in haar toepspraak verwoordde - 'kruip- en sluiproutes' voor lief nemen. Maar het geduld werd dubbel en dwars beloond: een station (ontwerp: Ben van Berkel, inderdaad; die van de Erasmusbrug) waarmee je als stad ook buiten de landsgrenzen met de borst vooruit kunt lopen.

Cadeautje van NS en ProRail
Dagblad De Gelderlander riep de lezers op een mooie naam te verzinnen voor de nieuwe blikvanger, waarbij namen als De Oester, De Walvis en De Gletsjer werden veelgenoemd. Hoe het in de volksmond echt zal gaan heten, officieel gaat de ov-terminal nu door het leven als Arnhem Centraal Station. Het is de eerste stad buiten de Randstad die voor zijn station de toevoeging 'CS' kreeg. Met dat prestigieuze cadeautje waren NS-baas Roger van Boxtel en ProRail-topman Pier Eringa naar de Rijnstad gekomen, tot groot enthousiasme van de grote menigte. 'Arnhem Centraal, wat gáááf!', riep een van aanwezigen verrukt nadat het spoorduo de nieuwe naam wereldkundig maakte.

Parel
Uiteraard was ook staatssecretaris Dijksma verguld met een nieuwe pareltje in het snoer aan nieuwe Nederlandse stations. Het is ook meteen een knoeperd van een parel, want overal in de stationshal heb je een ruimtelijk gevoel. Zelfs op de avond van de opening, met een volgepakte hal - waarin de menigte vrolijk meeweegt op de klanken uit de orkestbak.

Nieuwe stationstunnel in Arnhem

De nieuwe tunnel in Arnhem

'Eigen gezicht'
'Rotterdam vorig jaar. Delft en Arnhem dit jaar. Volgend jaar Den Haag, Breda en Utrecht. Ook worden op dit moment 170 van de 410 stations verbouwd', sprak Dijksma. 'We maken stations tot aangename plekken om te verblijven. Ontmoetingsplekken, waar je comfortabel kunt werken, winkelen of wachten. En we maken stations die horen bij de stad, met een eigen gezicht, vitale toegangspoorten waar het bruist van levendigheid en ondernemerschap.' 

'Randstedelijk' 
Volgens de staatssecretaris zijn stations magische gebouwen die mensen binden aan hun stad. 'Je hebt er emoties bij en herinneringen aan: de eerste afspraak met je vrouw, het afscheid van je kinderen die het huis uitgaan, of de eerste tienertour. Dit station is er klaar voor.'

En het publiek is ook klaar voor de oester, de gletsjer, de walvis. Al hoeft die bijnaam voor niet iedereen. 'Heel Randstedelijk - Rotterdams zelfs - om een station een bijnaam te geven', zegt een bezoeker. 'Arnhem Centraal. Dat is het.' Om er aan toe te voegen: 'Allure komt steeds vaker uit de provincie. Ik moet snel eens gaan kijken.' 

Klantvriendelijker en toegankelijker OV
Elke dag maken meer dan een miljoen Nederlanders gebruik van één van de 400 stations in ons land. En dat worden er alleen maar meer. Net als in de trein moeten ook op het station kwaliteit en comfort centraal staan. De verbouwde stations worden groot genoeg om het groeiende aantal reizigers op te vangen, en bieden reizigers ook een plek waar ze met anderen kunnen afspreken of een boodschap kunnen doen. IenM werkt samen met vervoerders, beheerders en andere overheden aan klantvriendelijker en toegankelijker openbaar vervoer. Op die manier ontwikkelt het openbaar vervoer zich tot een betrouwbare en comfortabele reismogelijkheid.
Perrons op het nieuwe station Arnhem

De nieuwe perrons in Arnhem